Friday, April 29, 2011

sambal belacan mangga muda limau kasturi

Salam,


Panasnya harinya ini.....nak masak pedas-pedas pun tak lalu....akhirnya sop tulang gak menunya dan bertemankan dengan sambal belacan mangga muda....resepinya cili api secukup pedas yang dikehendaki, cili hijau 2 biji, belacan sebesar duit 50 sen dibakar terlebih dahulu, mangga muda dicincang dan separuh di tumbuk bersama cili api dengan belacan dan akhir sekali perahkan 2 biji limau kasturi baru ada ummmp...rasa orang lain tak tahu ler.....


sambal belacan mangga muda limau kasturi
 dan ini pula sop tulang lembu versi sendiri...gambar a bit blurrr maklumle ambik guna hp je...antara bahannya tulang lembu ikut ramai yang makan, sop bunjut tulang, rempah sop serbuk, bawang merah, bawang putih dan halia dihiris, daun bawang, rempah lima sekawan (bunga lawang, kayu manis, pelaga & biji cengkih) dan daun ketumbar...bukan daun sop sebab daun ketumbar baunya lebih harum dan sedikit sebanyak boleh menghilangkan bau pada daging kalau masih ada lagi, kentang dan karot jika suka.....last garam dan serbuk perasa ikut selera memasing......caranya rebus tulang hingga dagingnya lembut, tumis bahan hirisan di kuali berasingan bersama dengan sup bunjut tadi hingga naik bau dan terus masukkan ke dalam rebusan tulang tadi masukkan juga potongan kentang dan karot dan masak sehingga kentang dan karot empok..... lepas boleh ler dimakan panas-panas bersama sambal belacan tadi dan ulamannya kalau suka salad ataupun jering muda....inikan masa musim jering berbuah.....apalagi....


sop tulang lembu versi simple

so tu jer n3 tertunda semalam yang dipostkan hari ini sebab petang semalam cuaca tak menqizinkan dengan hujan lebat dan petir berdentam dentum.....serik...sebab kan tak pasal-pasal ada yang shot fius; tak pc atau monitor yang baru beli......nangis tak berlagu kalu tu terjadi...

bye till then......






Popular Posts

perkataan lama baru untuk hari ini...

telokup - rosak tidak boleh digunakan lagi
gulai - masakan; lauk (or dishes) yang dimasak hari ini
tanak - masak atau memasak nasi;
reti - faham akan maksud; tahu mengenai sesuatu (understand)
tak menuras - maksudnya tidak faham @ tidak tahu; contoh ayat; Kau ni tak menuras langsung.......nak buat kerja..
layang - selalu digunakan untuk layang-layang (sejenis permainan kanak-kanak) tapi untuk orang dewasa layang bawa maksud menghiris bawang kecil nipis-nipis...