Sunday, January 15, 2012

Gulai Siput sedut dengan keladi

Salam di pagi minggu….

Backdated picture…

Lauk minggu lepas…masak atau gulai siput sedut dengan batang keladi versi sendiri. Memandangkan sepanjang minggu asyik lauk ikan-ikan jer so nak menghilangkan tahap kebosanan dengan ikan soo siput sedut jadi mangsanya….

Antara2012-01-06 20.50.26 bahan2nya ialah :-

Semestinya siput sedut

chilli padi (ikut tahap kepedasan masing-masing)

kunyit hidup sebesar ibu jari

serai sebatang

keladi (Hanya ambil batangnya sahaja) – celur

santan kelapa 1 biji

2-3 asam keping/ garam/ serbuk perasa

belimbing buluh kalau ada

Caranya :-

Cuci siput sedut sebersih-bersihnya, kerat hujung siput guna pisau yang besar supaya senang sekali ketuk je (as for me guna parang jer) sekali hentak aah kau dah beras dah putus hujungnya. Siput itu hendaklah direndam dan basuh lagi hingga bersih. Kisar semua bahan chili padi+ kunyit, masukkan dalam periuk bersama dengan santan, siput, serai, asam keping dan kacau selalu supaya tidak pecah minyak. Apabila dan mendidih masukkan garam/ serbuk perasa dan juga batang keladi dan masak seketika dan boleh diangkat dan hidangkan bersama nasi…….sedia untuk dimamam…

Menu untuk hari ini pulak ayam….

Itu sahaja yang hendak dikisahkan tentang semalam…

:-)

Saturday, January 7, 2012

panasnya menteri januari 2012…

Salam….

 

panasnya

Dari gambar dapat di gambarkan panasnya menteri di bulan Januari 2012 dalam pukul 2.00 petang ketika menghantar adik ke sekolah JAIM petangnya…nasib baik banyak pokok-pokok yang membayangi kalau idak kush semangat….tapi angin bentara itu kata orang dolu-dolu sedang kuat meniup…reda ler sikit panasnya….

till then

:)

Adik mula bersekolah…

Salam…

Awal persekolahan bermula dan adik kini sudah berada di tahun 1…dunia persekolahan telah bermula untuk si kecik ni….

2012-01-04 07.44.14Hari pertama hendak ke sekolah dengan bag pinknya di belakang sama besar gan badannya..

2012-01-04 07.44.23 

yang dulu sebesarnya ini…..

DCAM0003

……dan ini….

DCAM0041 

dan sekarang ni berada di…

2012-01-05 10.25.40

kantin sekolah sedang menyuap nasi goreng semasa rehat cepatnya masa berlalu masa kecik disuap dan dimanja kini dah pandai menjaga dirinya sendiri.:( …dan hujung sana tu budak lelaki yang berbaju biru salah sorang adalah abangnya..yang buat tak reti kat adiknya….ada ke patut….hisssh

till then :)

Monday, January 2, 2012

…..continuation of previous post

Salam…

“SELAMAT TAHUN BARU 2012”…THE 2ND OF JANUARY 2012…WEATHER ITS HOT THIS PREVIOUS 2-3 DAYS…just pictures for the timebeing2011-07-01 19.28.15-1

 

2011-07-01 19.28.32-1

2011-07-01 20.06.24 

2011-07-01 20.06.51

2011-07-01 20.07.15-1

 

2011-08-29 14.19.31   Ini pulak rebusan ketupat raya lepas yg gambarnya  tak dapat diupdatekan sebab masalah teknikal….:-)) kira gambar dan basi….tapi untuk tatapan tuan kebun kira okey lah juga….kira macam guna DSLR camera sebab nampak airnya yang mengelegak tapi padahal hanya hp murah je samsung galaxy mini tu GT 5570 kot….nak beli DSLR tak mampu sooo guna ler apa kemampuan yang ada yang ALLAH S.WT…berikan AMIN….:-<>

2011-08-29 14.19.562011-08-29 15.36.54

:-))

Popular Posts

perkataan lama baru untuk hari ini...

telokup - rosak tidak boleh digunakan lagi
gulai - masakan; lauk (or dishes) yang dimasak hari ini
tanak - masak atau memasak nasi;
reti - faham akan maksud; tahu mengenai sesuatu (understand)
tak menuras - maksudnya tidak faham @ tidak tahu; contoh ayat; Kau ni tak menuras langsung.......nak buat kerja..
layang - selalu digunakan untuk layang-layang (sejenis permainan kanak-kanak) tapi untuk orang dewasa layang bawa maksud menghiris bawang kecil nipis-nipis...